İşe iade davası hakkında bilinmesi gerekenler nelerdir?

Sizin için kısaca bugüne kadar karşılaştığımız ve aklımıza ilk gelen soruları derledik. Aşağıdaki sorular dışında başkaca sorunuz olması durumunda iletişim bölümünden bize ulaşabilirsiniz.

İşe iade davası nedir?

30 veya üzeri işçi çalıştırılan iş yerlerinde iş güvencesinden fayalanan çalışanların haksız ve hukuka aykırı şekilde işten çıkarılmalarına istinaden işe dönmek için iş akdi feshinin geçersizliğini ispat amacıyla açtıkları tespit niteliğinde bir davadır.

İşe iade davası açabilmek için ne kadar süre çalışmış olmam gerekir?

İşe iade davası için en az 6 aylık kıdeminizin olması şarttır.

İşe iade davasıyla birlikte kıdem ve ihbar tazminatı alabilir miyim?

Kural olarak amacı işe dönmek olan çalışanın işe iade davası açması durumunda kıdem ve ihbar tazminatına hak kazanamaz.

İşe iade davam lehime sonuçlandı. Ne yapmam gerekir?

İşe iade davası sonucu işçi lehine olan karar temyiz edilmediyse, yerel mahkeme kararı kesinleştikten, temyiz edildiyse yargıtay incelemesinden geçerek kesinleştikten sonra, işverene işe başlatılma talebiyle 10 gün içerisinde müracaat edilmelidir. Müracaat süresi kararın taraflara tebliğiyle başlar.

İşverene nasıl müracaat etmeliyim?

İşverene kararın kesinleştiği tarihten itibaren 10 gün içerisinde işe başlamak istediğinizi belirtir ihtarname göndermek yeterlidir. Ancak yine de her hâlükârda hem işveren hem de varsa vekiline ihtarname göndererek işe başlama talebi bildirilmelidir.

Dava sürerken başka bir iş yerinde çalışmaya başladım. Ne yapmam gerekir?

Yargı süreci maalesef ağır işlediği için davalar uzun sürmekte bu nedenle hak kayıpları yaşanmaktadır. Uzun süren dava süreçlerinde işçinin çalışmaması hayatın olağan akışına aykırıdır. Nitekim bu konuyla ilgili mevcut güncel Yargıtay kararlarında işçinin çalışmasının kötü niyet göstergesi olmadığı ve hayat şartlarının bunu gerektirdiği belirtilmektedir. Ancak, konumuza dönecek olursak, işe iade kararı gereği mevcut iş yerinizden ihbar süresine uyarak yahut ibraname alarak ayrılmanız ve eski iş yerine dönmeniz gerekir. Aksi takdirde işverenin yapmış olduğu fesih geçerli hale gelecektir.

İşveren beni işe başlattı. Ne talep etmeliyim?

4 aylık net ücretinizi talep etmelisiniz.

İşveren beni işe başlatmadı. Ne yapmam gerekir?

İşçinin işe başlatılma talebine istinaden işverenin 30 gün içerisinde işçiyi iş yerine davet ederek işe başlatması gerekmektedir. Aksi halde, tespit niteliğinde işe iade davanızı delil olarak göstererek 4 aylık boşta geçen süre ücretinizi, 4-8 ay arası iş güvencesi tazminatınızı, yine kıdeminizin dolmuş olması halinde kıdem ve ihbar tazminatlarınızı ve varsa diğer işçilik alacaklarınıza ilişkin tazminatlarınızı dava yoluyla talep edebilirsiniz.

(Haksız ve geçersiz sebeple yapılan fesihlerde 8 aylık bir çalışanın da burada 4 aylık boşta geçen süresinin eklenmesiyle kıdem tazminatı hakkı doğacaktır)