Kıdem tazminatına nasıl hak kazanılır?

Kıdem tazminatı nedir?

Kıdem tazminatı 1475 sayılı İş Kanunu 14. maddesi ve 4857 sayılı iş kanunun ilgili maddeleri uyarınca işçinin haketmiş olduğu tazminattır.

Kıdem tazminatına hak kazanabilmem için ne kadar süre çalışmam gerekir?

Kıdem tazminatına hak kazanabilmek için iş yerinde en az 1 yıllık çalışma sürenizin dolmuş olması gerekir.

İstifa etmem halinde kıdem tazminatı alabilir miyim?

Kural olarak istifa eden çalışana kıdem tazminatı ödenmez. Ancak, örneğin maaşınızı eksik ya da hiç almamış olmanız, fazla mesailerinizin eksik ödenmesi, tarafınızdan işveren tarafından muvafakat alınmadan sözleşmenizin esaslı unsurlarında (çalışma saatlerinde, çalışılan yerde, çalışma koşullarında) değişiklik yapılması vb. durumlarda sözleşmeyi haklı nedenle fesih imkanınız bulunduğundan kıdem tazminatına hak kazanırsınız.

15 yıl 3600 gün prim şartını yerine getirdim. Kıdem tazminatı alabilir miyim?

08.09.1999 tarihinden önce sigortalılık süresi başlamış olanlar kıdem tazminatına hak kazanırlar. Bunun için bağlı bulunulan sgk müdürlüğünden prim ödeme gün sayınızı doldurduğunuza ilişkin yazıyı alıp, iş yerinize vermeniz yeterlidir. Bu tür fesihlerde ihbar süresi de mevcut değildir.

Kıdem tazminatında zamanaşımı var mıdır?

Kıdem tazminatından borçlar kanunuyla belirlenen 10 yıllık zamanaşımı söz konusudur.

İşveren beni hiçbir gerekçe olmadan işten çıkardı. Ne yapmalıyım?

İşverene bir ihtarname çekerek kıdem, ihbar ve varsa ödenmeyen işçilik alacaklarını talep edebileceğiniz gibi, dava yoluya da hak iddia edebilirsiniz.

Kıdem tazminatı nasıl hesaplanır?

Senelik olarak belirlenen kıdem tazminatı tavan ücretini aşmamak üzere, alınan son brüt ücret esas alınarak çalışma sürenize göre, her çalışma yılına 1 aylık brüt maaşınız olacak şekilde hesaplanır.

1 yıl 6 ay çalıştım. Kıdem tazminatım 1 aylık brüt maaşım tutarında mı olacak?
Hayır. 1 yıl dışında 6 aylık çalışma süreniz de hesaplamaya oranı dahilinde eklenecektir.  Örneğin 1 yıllık çalışma karşılığı kıdem tazminatı 1 aylık brüt maaşınızsa, 6 aylık çalışmanız da yarım aylık maaşınız olacak şekilde kıdem tazminatı hesaplamasına dahil edilecektir. Bu durumda toplam 1,5 maaş brüt ücret üzerinden kıdem tazminatına hak kazanırsınız.

Daha detaylı bilgi için lütfen iletişime geçiniz.